Premium Beautiful

Thursday, July 12, 2012

BREASTFEEDING and MOM!


39 weeks day 4. Thats the current age of my pregnancy now. Still wonder and waiting when my baby would ready to be delivered. But i realized it is most important for me to gain more and more knowledge about baby, be ready and prepared to nursing and care for my own child later on.
Untuk entry kali ni, i realy would love to share about breastfeeding untuk new mommy. A few month sebelum ni, pernah terdengar dalam radio ikim, salah satu hak anak terhadap ibunya ada lah mendapat susu badan. Bila mendengar topik tersebut dibincangkan, memang tergerak dan terniat dalam hati nak bagi sepenuhnye susu badan untuk my baby. Ape pun semua rezeki dari Allah, yang penting kita cuba yang terbaik nanti. 
Penghasilan susu ibu ditentukan oleh sejenis hormon di dalam badan ibu, iaitu hormon prolaktin. Hormon ini dirembeskan oleh kalenjar pituitari di otak yang akan meransang payudara untuk menghasilkan susu. Semasa mengandung, hormon-hormon mengandung seperti progesteron dan estrogen yang dihasilkan oleh plasenta akan menghalang penghasilan hormon prolaktin. Sebaik saja selepas bersalin, plasenta akan dikeluarkan dan menyebabkan hormon progesteron dan estrogen akan menurun dan hormon prolaktin terus meningkat. Peningkatan hormon prolaktin seterusnya memulakan penghasilan susu yang banyak untuk seseorang bayi.
Sedikit tips utk pasangan yg baru nak explore breastfeeding (for career women) ni:
  1. Keep on pumping..
  2. Jgn stress sebab stok tak de lg.. just target utk supply setiap hari
  3. Do keep in touch..really closed with breastfeeding mothers support group
  4. Gain more knowledge (pasal storage, pumping style, etc)
  5. Doa n tawakal (hati mesti cekal)
  6. Bukan semua org susu akan keluar semasa pregnant, dan itu bukan indicator ibu tersebut banyak susu ataupun tidak. If susu lambat kuar nanti perlu stimulate..antara caranya, lepas deliver in 1 hour mesti bagi bby direct breastfeed
  7. If susu kurang sgt/ or rasa tak keluar mintak bantuan dari nurse utk stimulate dgn cara urutan
  8. 2-3 hari mmg susu tak bnyk sgt..sbb perut bby kecik je sebesr guli

FOR MORE INFO - Ref: http://www.azyanmasiron.net/page/3/

2 comments:

  1. go salina!hhehee..yang penting jangan stress,sabar,jangan malas.hehehe.mmg nk bf baby ni kne gigih,kene cekal...insyallah.mesti boleh.kene fikir positive.

    ReplyDelete
  2. tq zura bg semangat! :D betul..kekadang rasa cam give up..tapi kuatkan jugak semangat :D

    ReplyDelete